Thursday, April 1, 2010

.:Tiga Belas:. Sehari-hari

Kalau tidak tahu apa yang hendak dimasak, cubalah menu di bawah.

Roti Perancis (French Toast)


Bakar sahaja sekeping dua roti, goreng sedikit jejari kentang, sosej dan goreng tanpa minyak di atas pan sebiji telur (goreng sebelah bawah sahaja). Hidangkan dengan sos lada hitam.

Senangkan?

Sos lada hitam juga sangat senang untuk dibuat. Goreng 2-3 ulas bawah putih cincang dengan 4 sudu besar minyak sehingga perang, kemudian gorengkan 3 sudu besar tepung gandum, juga sehingga perang, seterusnya tambah 2 cawan air dan 1 sudu besar lada hitam. Tambahkan 1 sudu kicap soya pekat dan perasakan dengan stok ayam juga garam dan lada sulah. Masak sehingga kuah pekat. Kisar kuah tadi untuk menghasilkan sos yang tidak berketul-ketul.
Siap.

***********

Duduk di Mesir, dengan sumber kewangan yang terhad, mencari makanan boleh juga dikatakan sukar. Untuk menjimatkan perbelanjaan, memasak sendiri adalah pilihan yang bijak.

Tetapi oleh kerana masa yang terpaksa diperuntukkan untuk memasak kekadang mengambil tempoh yang lama, pening juga untuk mencari menu yang mudah, senang dan cepat disediakan.

Paling mudah bagi kami, Spaghetti Bolognese. Semua kami mengetahui cara-cara memasak makanan Itali ini.

Tetapi jika perut Melayu, mahu tidak mahu nasi juga yang dicari. Paling mudah, sangat mudah, Nasi Goreng Cina. Tibailah dengan lauk apa pun, tidak kisah. Yang penting, nasi!

Namun, keinginan nafsu untuk menikmati sesuatu yang susah untuk diperoleh di Mesir ini membuatkan hati selalu teringin memasak hidangan yang istimewa.

Contohnya, apam balik.


Pernah juga rumah ini dihidangkan dengan Chicken Chop.

Kebelakangan ini kami sudah jenuh menikmati kek keju buatan sendiri. Rasa seperti jika pulang ke Malaysia, sudah tidak teringin hendak menikmati kek keju di Secret Recipe lagi.



Begitulah kadang-kadang cara kami melayan keinginan perut di sini. Namun kebiasaanya, nasi juga yang dimasak. Malas-malas, beli sahaja ayam bakar golek dan makan dengan kari sardin. Lagi mudah.

*******

Mode memasak tiba!

No comments:

Post a Comment